Öten tíz nap alatt KÖRBEúszták a Balatont!

2019-08-15 |
 / 5.0
Értékeléshez kérlek jelentkezz be!

A Balatont átúszni még keresztbe is nagy teljesítmény, hosszában meg pláne. Lengyel Stella a beszámolójában elmeséli, milyen volt körbeúszni a magyar tengert.

Az ötlet a 2016-os Szarvasi 24 órás verseny után fogalmazódott meg bennem, amikor a csapat tagjai összesen 219 km-t teljesítettek egy teljes nap leforgása alatt.

Ez több, mint a Balaton kerülete. Az agymenés innen indult. Elkezdtem tervezgetni, szervezgetni, melybe beszálltak a csapattársak is. A Debreceni Szenior Úszó Klub öt tagja – Dr. Rentka László klubvezetőnk, Danyi József, Tóth Béla, Póti Eszter és Lengyel Stella elhatározta, hogy véghez fogja vinni a tervet.

A felkészülés

Én 2018 szeptembere óta készültem heti négy edzéssel (három úszás, egy kondi). Versenytapasztalataim és úszóedzői tanulmányaim alapján összeállítottam magamnak egy éves edzéstervet, melynek részei lettek 2019 februárjától a tíz napos úszások.

Részletesen:

• Február: munkanapon 3, pihenőnapon 5 km (Teljesített össztáv: 40 km)
  • Március: munkanapon 4, pihenőnapon 8 km (Teljesített össztáv: 55.6 km)
  • Április: munkanapon 5, pihenőnapon 12 km (Teljesített össztáv: 92 km)
  • Május: munkanapon 5, pihenőnapon 15 km (Teljesített össztáv: 80.4 km)
  • Június: munkanapon 5, pihenőnapon 20 km (betegség miatt elmaradt)

A regeneráció gyorsítása érdekében elvégeztem az edzői papíromra épülő kinesio tape alapképzést, és a flossing terápiát, melyek hatékonynak bizonyultak már a felkészülés során is. A 24 órás versenyeken pedig sikerült megtanulnom a tökéletes frissítést, optimális tápanyag-, só-, és ásványianyag-bevitelt.

Az utolsó hónapban igyekeztem nyílt vízen is edzeni az iránytartás gyakorlása céljából, ezt a Velencei tavon egy úszó bójával valósítottam meg. Az utolsó pár hétben pedig két úszás, egy kondi, egy masszázs volt az arány a heti edzéstervben.

Itt az úszásnál az előre tekintgetést gyakoroltam hat kartempónként, lehetőleg szabályosan kivitelezve („krokodil szem”).

A kivitelezés

Kikötőről-kikötőre haladva, parttól 200-500 méter távolságra haladtunk először az északi, majd a déli parton. A rajt 2019.07.29-én, és a cél pedig 2019.08.07-én volt Balatonkenesén.

Mivel kikötőben nem lehet úszni, ezért biztonságos távolságra eltávolodva attól a hajóról történt a rajt és a célba érkezés is.

A napi menü 15-22 km volt, tíz napon keresztül!

A napi szakaszok (tervezett távolságokkal):

• 7. Balatonmáriafürdő – Balatonboglár 22 km, ebéd. Fonyód
  • 8. Balatonboglár – Balatonföldvár: 20 km, ebéd: Balatonszemes
  • 9. Balatonföldvár – Siófok: 15 km
  • 10. Siófok – Balatonkenese:19.5 km, ebéd: Balatonvilágos.

Napi menetrend:

Minden délután fel kellett hívni a meteorológiát a másnapi időjárással kapcsolatban. Ekkor derült ki a következő napi rajt időpontja is, amit mindig előző este egyeztettünk az aktuális hajós kapitányunkkal. Ez jó idő esetén 6:00 volt, másodfokú viharjelzés előrejelzése esetén később. Elsőfokú viharjelzésben többször rajtoltunk, de másodfokúban nem lehetett úszni.

Napközben az aktuális úszónak adott volt a feladat, Bankó Dávidnak, mint felelős szervezőnek pedig az úszó szemmel tartása mellett egy jó pár telefont el kellett intéznie. Például aznapra szállást kellett találni. Nem lehetett hamarabb, mert az időjárás miatt sosem tudhattuk, hogy egy adott nap meddig jutunk.

Mindig megpróbáltunk először panziót vagy apartmant találni elfogadható árban. Ha nem ment, akkor maradt a kemping. Minden nap igyekeztünk mihamarabb elérni az aktuális célunkat, hiszen sosem tudhattuk, mikor rakják fel a másodfokú viharjelzést, ami akadályoz minket a haladásban. Az ebédszünetet is igyekeztünk egy órába belepréselni, de ez a kikötés, ételre való várakozás, sétálgatás miatt nem mindig sikerült.

A napi bruttó úszási idő 9-11 óra között alakult. Ha egy adott nap már elértük az aznapi célunkat, de még rendelkezésünkre állt úszási idő, akkor igyekeztünk előnyt szerezni, amit időjárás miatti állás esetén felhasználhattunk.

Napi egy kiadós étkezésünk volt, a vacsora. Használni kellett a tanult regenerációs eljárásokat, hogy bírjam a másnapi terhelést (tape, floss használata, fehérje, kombinált aminosavak, és ízületvédő elfogyasztása).

Minden nap kellett mosni is, mivel csak pár napi ruhát vittünk magunkkal a teljes időtartamra. Ezek után pedig le kellett feküdni aludni mihamarabb, mert reggel hat órás rajt esetén négykor keltünk.

Az úszás dokumentálására egy Polar multi sport karórát használtunk.

A teljes távolság, szakaszokra bontva:

Étrend-kiegészítők

A Bioteches tápkiegek közül minden reggel fogyasztottam a Vitabolicot, mint multivitamint, magnéziumot/kálciumot és C-vitamint.

A só pótlást sótablettával oldottam meg, úszás közben három óránként vettem be egyet. Ez is segít a huzamosabb mozgás során előforduló gyomorbántalmak elkerülésében. Az After kombinált aminosav tartalmával segíti az izomregenerációt, ezt félidőben ebéd gyanánt vagy úszás után fogyasztottam.

Az ízületvédőt lefekvés előtt alkalmaztam, a csípőprotézisem és a tavaly megrándult bokám miatt ebből az erősebb csomagot választottam (Arthro Guard Pack).

A kinesio tape és a floss szalag pedig a vérkeringés serkentésével segíti a regenerációt, illetve gyulladáscsökkentő hatása is van izomfáradás vagy sérülés esetén. Közkedvelt volt még a Richtofit sportkrém is a fájdalomcsillapításra.

Ezen kívül még a müzliszeletek, izotóniás italok, továbbá fehérje és banán is terítéken voltak nálunk.

A mért adatok kiértékelése

Az alábbi táblázatban láthatóak a naponta megtett távolságok:

Egy-egy napot több szakaszra bontottunk, attól függően, hogy alakultak az ebédszünetek, illetve a kisebb pihenők. Az ebédszünet idejére általában kikötöttünk valahol. Ilyenkor gyakori volt, hogy az úszást a kikötő előtt fejeztük be, majd a kikötő után folytattuk. Ezek a távolságok olvashatóak a „kimaradt” oszlopban. Körülbelül 3,5 km maradt ki abból a kerületből, ami mentén mi úsztunk. Ez a teljes kör 2%-át sem teszi ki.

Minden nap, illetve szakasz mellé felírtuk az aktuális időt, hogy mikor kezdtük, illetve fejeztük be. A szakaszok közötti ebédszünet is rögzítve lett. Egy szakasz bruttó időtartama a kezdés és befejezés közötti eltelt idő plusz a szünet (általában ebédszünet).

Az „úszás időtartama” alatt azt értjük, amit a sportóra rögzített. Az óra az aktív mozgás során mérte az eltelt időt, amennyiben bármi okból megálltunk, igyekeztünk minden esetben szüneteltetni a mérést. Ezt az időt a szakaszokon belül azzal töltöttük el, amikor két úszó váltotta egymást, vagy megállt harapni és inni valamit. Meglepetésként ért, hogy a 10. nap végére majdnem 4 órát töltöttünk el az apró szöszölésekkel.

A sebesség oszlopban egy átlagolt értéket láthatunk, melyet az úszással töltött idő és a megtett távolság alapján számoltunk ki. Leggyorsabb úszónk Danyi József volt, de az ő második szakaszán is látható a lassulás, amit egyben a fáradás, de főként a szembe érkező hullámok jelentettek.

Az időtartamot tekintve egész sok mindenre fény derül a mért és jegyzett adatok alapján. Minden nap, illetve szakasz mellé felírtuk az aktuális időt, hogy mikor kezdtük, illetve fejeztük be. A szakaszok közötti ebédszünet is rögzítve lett.

Az „úszás időtartama” alatt azt értjük, amit a sportóra rögzített. Az óra az aktív mozgás során mérte az eltelt időt, amennyiben bármi okból megálltunk, igyekeztünk minden esetben szüneteltetni a mérést. Ennek az eredményét láthatjuk a „váltás/pihenés” oszlopban.

Az első két nap Stella és Eszter váltóban lelkesen, változó széllel úsztak, de a második nap végére látható a lassulás. A harmadik napon Stella egyedül egy stabil tempót hozott. Negyedik napon Józsi érkezése nagyot lendített az iramon, de a második szakaszán azért zavarta a szembe érkező hullámzás. Az ötödik és hatodik napon Stella a saját tempójában úszott, váltakozó erősségű széllel és hullámmal küzdve.

A hetedik napon Laci frissen és lendületesen kezdte az úszást, de délutánra már befolyásolta a tempót a fáradás. A nyolcadik nap délelőttjén még az előző napi leterheltség mutatkozik meg. Délután Béla vette át a stafétát. Az utolsó két nap Stella és Béla váltóban úsztak, sebességüket gyakran befolyásolta a hullámzás ereje.

Az öt úszó tíz nap alatt összesen 187.7 km-t tett meg váltóban.

A Shop.Builder szerkesztőségének nevében gratulálunk az elképesztő teljesítményhez!

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Tedd fel!

Ebben a rovatban kérdéseket csak regisztrált felhasználóink tehetnek fel!
Kérlek, jelentkezz be!

?
Kérdés
2019-08-16
Nagyon tetszik a precíz dokumentálás, tervezés, adatrögzítés!

2019-08-22
Nekünk is :)

?
Kérdés
2019-08-15
Gratulálok a csapatnak! Az ötlethez és a teljesítményhez is!

2019-08-22

Nincs hozzászólás

Kosarad cart
A kosarad jelenleg üres
Kapcsolat
Tel:+36 20 225-0425
HelpDesk - ÁSZF - Szállítás és fizetés
(Egységesen 990.- | 25000.- Ft-tól ingyenes)
Shop.Builder tartalom ajánló
Húsok a csirkén túl
Arra gondoltunk, hogy javaslunk pár alternatívát nektek, arra az esetre, ha unjátok már a csirkemellet, pulykát, marhát,...
Tippek sérülések esetén - 1. rész
Mindannyiunkkal megtörténhet az, amitől a legjobban tartunk, a sérülés. Mindannyian a határainkat keresgéljük az edzések...
Rigó Richárd erősen kezdett az IBFF világbajnokságán
Rigó Richárd Team Protein.Buzz tag mindössze 6 éve kezdett el súlyzózni. Fizikumát elnézve ez egy egészen megdöbbentő ad...
Legfrissebb cikkek
Alkar edzés Molnár Petivel
Alkart edzeni nem divat manapság, pedig a fontossága vitathatatlan. Molnár Peti elmondja, megmutatja hogyan érdemes csin...
Fájós derékkal is tudsz evezni
Kaszás Bálint Superbody bajnoknak nincs derékproblémája, mégis ez az egyik kedvenc gyakorlata. Melltámaszos evezés gép n...
Mivel szedheted, és mivel ne szedd együtt az A-vitamint?
Bizonyos vitaminok és ásványi anyagok versenyeznek egymással a felszívódásért, ezért érdemes külön szedni őket. Cikksoro...
Trendi vádlik – vádli trendek
Vádliról sokszor írtunk már, általánosan, edzéstervekkel, gyakorlatokkal, ülve és állva, kitértünk a hibákra is, de most...
Farizom trükkök
Urbán Ági olyan kis trükköket, tanácsokat mond el, amivel sokkal gyorsabban és sokkal hatékonyabban lehet még izmosabb é...
Shop.Builder Testépítő és Fitness Webáruház - Táplálékkiegészítők, kondigépek online vásárlása, rendelése. Kedvező árak, gyors házhozszállítás.
Üzemeltető: Shopbuilder Kft. · 6722 Szeged, Mérey u. 17. · Telefon: 20/225-04-25 (9-17 óra között) · E-mail: shop@builder.hu
Adatnyilvántartási azonosító: 01098-0001 · Adatvédelmi Szabályzat · Hatósági nyilvántartási szám: C/002 215/2003 · NAIH-113554/2017 · Online vitarendezési fórum